آغاز سخت‌گیری گوگل بر کاربران ایرانی که تحریم‌ها را دور می‌زنند

گوگل در شناسایی کاربران خدمات تحریم‌شده‌ی این شرکت، اقدامات سخت‌گیرانه‌تری در پیش گرفته است.

طبق گزارش کاربران ایرانی، گوگل در حال شناسایی کاربرانی است که با VPN از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند. این موضوع ابتدا در احتساب آمار کاربران ایرانی در بازدید ویدئوهای یوتیوب و نمایش‌ندادن تبلیغات برای برخی یوتیوبر‌های ایرانی دیده شد که عملا بر درآمدشان تأثیر می‌گذارد. به‌گزارش زومیت، ظاهرا این تغییرات از بیست‌وسوم مارس (سوم فروردین) آغاز شده است. دلیل این مسئله چیست؟

از کجا شروع شد؟

از سال‌ها پیش تاکنون، همواره مخالفت‌های شرکت‌های تبلیغاتی با سیاست گوگل مبنی‌بر نمایش تبلیغات به کاربران کشورهای تحریم‌شده‌ گزارش شده است. برخی شرکت‌ها اعتراض کرده بودند که کاربران کشورهای تحریم‌شده، هیچ‌وقت مشتری آن‌ها نخواهند شد و گوگل باید سخت‌گیری بیشتری در این زمینه اعمال کند.

چنین اعتراضی دورازانتظار هم نیست. تصور کنید کاربر ایرانی با تغییر IP به تماشای ویدئو یوتیوب می‌نشیند و تبلیغاتی هم در میانه‌ی تماشا به او نمایش داده می‌شود؛ تبلیغاتی که هیچ‌ هدفی را در جذب مشتری نشانه نمی‌گیرند. به‌بیان‌دیگر، تبلیغ‌کنندگان یوتیوب به‌دنبال کسب درآمد و جذب مشتری برای سرویس‌هایش هستند و مخاطب ایرانی یوتیوب مشتری آن‌ها محسوب نمی‌شود؛ از‌این‌رو، پخش تبلیغ برای کاربران ایرانی و متقابلا کسب درآمد برای یوتیوبرهای ایرانی کاهش خواهد یافت.

حالا چه اتفاقی افتاده است؟

اتفاق رخ‌داده این است که کاربران ایرانی نمی‌توانند برخی خدمات گوگل را دریافت کنند؛ خدماتی که پیش‌از‌این به‌دلیل تحریم‌ها برایشان مسدود شده است یا پولی هستند.

این سرویس‌ها شامل چه مواردی می‌شود؟

طبق گزارش‌های کاربران ایرانی، این خدمات به‌جز تأثیر نمایش داده‌نشدن تبلیغات برای یوتیوبرها، سرویس‌های زیر را شامل می‌شود:

  • گوگل آنالیتیکس
  • مشتریان زیرساخت ابری گوگل (GCP) همچون اسپاتیفای
  • Developer Services (سرویس‌های مرتبط با توسعه‌دهندگان اندروید)
  • گوگل dev
  • مشتریان Firebase
  • Youtube Premium
  • Kaggle
  • Google OAuth 2.0
  • Google Prompt
  • Last.fm
  • Slite.com

به‌طورکلی، گوگل سعی کرده است اقدامات سفت‌و‌سخت‌تری درقبال محدودیت‌هایی انجام دهد که پیش‌از‌این به‌دلیل تحریم‌ها لحاظ شده‌اند. این محدودیت‌ها همانند پیش، شامل حال سرویس‌های مدنظر کسب‌و‌کارها می‌شود و نه استفاده‌ کاربران عمومی. درنتیجه، تغییری در اصول قوانین گوگل رخ نداده و محدودیت‌ها شامل اقداماتی شده که تاکنون کشورهای تحریم‌شده آن‌ها را دور می‌زدند.

چگونه شناسایی می‌شویم؟

شاید سؤال پیش بیاید که وقتی با استفاده از VPN آدرس IP را تغییر داده‌ایم، چگونه باز‌هم شناسایی می‌شویم؟ نکته‌ی اول اینکه فهرست IPهایی که سرویس‌های وی‌پی‌ان از آن‌ها استفاده می‌کنند، مشخص است و برخی از این سرویس‌ها از آی‌پی‌های محدودی برای همه‌ی کاربرانشان استفاده می‌کنند. دسترسی به این آی‌پی‌ها برای گوگل و دیگر سرویس‌ها آسان است و ظاهرا گوگل سرویس‌های تحریم‌‌شده‌اش را برای کاربران این IPها مسدود کرده است.

نکته‌ی دوم این است که گوگل به‌واسطه‌ی سرویس‌های مختلفش اگر بخواهد، می‌تواند به موقعیت جغرافیایی کاربرانش پی ببرد. علاوه‌براین، آی‌پی اصلی و سرویس‌هایی را می‌تواند تشخیص دهد که در قالب پروکسی فیلترینگ را دور می‌زنند؛ ازاین‌رو، دسترسی سرویس‌هایش برای این کاربران را نیز مسدود کرده است.

همان‌طورکه می‌دانیم، DNS (سیستم نام دامنه) نام وب‌سایت‌ها را به آدرس IP عددی تبدیل می‌کند تا رایانه آن را تشخیص دهد. سرورهای DNS را شرکت‌های ISP ارائه می‌دهند؛ یعنی ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی. شما می‌توانید با انجام آزمایشی ساده متوجه شوید VPN شما نشانی‌تان را لو می‌دهد یا خیر. البته با‌توجه‌به تمام کارهایی که در گوگل انجام می‌دهید و اطلاعاتی که در بازه‌های زمانی متفاوت دراختیار این شرکت قرار گرفته، راه‌های شناسایی کاربر ایرانی بسیار ساده است.

دلیل دیگر ممکن است نشت WebRTC باشد که با انجام آزمایشی دیگر می‌توانید به آن پی ببرید. بااین‌حال، بعید به‌نظر می‌رسد عامل نشت اطلاعات IP یا DNS کاربران ایرانی یکی از نهادهای کشوری باشد. نکته‌ای که باید بدانیم، این است محدودیت‌های جدیدی وضع نشده و سرویس‌های جدیدی مسدود نشده‌اند و ظاهرا گوگل تنها بر‌اساس سیستم Index جدیدی محدودیت‌ها را اعمال می‌کند که در شناسایی دقیق‌تر IP کاربران مؤثر است.

به‌احتمال قوی‌تر، چنین اتفاقی به‌دلیل قوانین جدید مالیاتی در ایالات متحده‌ی آمریکا رخ داده است. این موضوع را پیش‌تر در اعمال محدودیت‌های شدید برای فعالیت در حوزه ارز دیجیتال هم دیده بودیم. فعالان این حوزه به‌خوبی می‌دانند تنها با VPN نمی‌توانند به پنهان‌شدن IP خود مطمئن باشند و از اقدامات پیچیده‌تری برای کارشان ازجمله تنظیم منطقه‌ی زمانی و نقطه‌ی جغرافیایی سیستمشان بهره می‌برند.

این اتفاق تا کجا پیش می‌رود؟

در یک کلام، هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت اقدامات گوگل در همین حد متوقف می‌شود و در‌عین‌حال، شواهدی دال بر اعمال سخت‌گیری شدیدتری هم دیده نمی‌شود. قوی‌ترین احتمال در هوشمندتر‌شدن مکانیزم شناسایی موقعیت جغرافیایی کاربران، تغییرات جدید در سیستم دریافت مالیات کشور آمریکا است.